Τι ονομάζουμε οπτική αντίληψη, σε ποιες κατηγορίες χωρίζεται, αλλά και με ποιες δραστηριότητες μπορούμε να την ενισχύσουμε στα παιδιά.

Ας δούμε αρχικά τι ονομάζουμε οπτική αντίληψη. Ο εγκέφαλος μας διαθέτει την ικανότητα να συνθέτει και να αναλύει με ακρίβεια και με ταχύτητα τις πληροφορίες που του παρουσιάζονται οπτικά. Αυτό ονομάζεται οπτική επεξεργασία. Η οπτική αντίληψη αποτελεί δεξιότητα της οπτικής επεξεργασίας και είναι η ικανότητα του εγκεφάλου να παρακολουθεί, να κατανοεί και να επεξεργάζεται τις οπτικές πληροφορίες.

Παραδείγματα οπτικής αντίληψης είναι τα παρακάτω:

  •  Διαφοροποίηση αντικειμένων βάση των ποιοτικών χαρακτηριστικών τους (πχ σχήμα, μέγεθος, προσανατολισμό, λεπτομέρειες).
  • Κατανόηση του πώς σχετιζόμαστε με άλλους ανθρώπους ή αντικείμενα στον χώρο (το τραπέζι είναι πίσω μου, η πόρτα είναι μακριά) ή πώς σχετίζονται άλλοι άνθρωποι και αντικείμενα μεταξύ τους (το βάζο είναι πάνω στο τραπέζικ.οκ.).
  • Όταν οδηγούμε, να είμαστε σε θέση να αντιληφθούμε σωστά σηματοδότες, ταμπέλες, πινακίδες, η αποκρυπτογράφηση θέσης του δρόμου και των αυτοκινήτων, την ταχύτητα με την οποία κινούνται τα άλλα οχήματα κλπ
  • Ή μέσα στη τάξη, ένα παιδί χρειάζεται επαρκή οπτική οξύτητα και βέλτιστη αντίληψη για να μην χάσει λεπτομέρειες από αυτό που εξηγούν στο μάθημα.
  • Με λίγα λόγια καθημερινά απασχολούμε συνεχώς την οπτική μας αντίληψη για να μετακινηθούμε, στην εργασία μας, στο σχολείο, στη συναναστροφή μας με άλλα άτομα, όταν μαγειρεύουμε, όταν καθαρίζουμε το σπίτι κλπ.

Πάμε τώρα να δούμε σε ποιες κατηγορίες χωρίζεται η οπτική μας αντίληψη.

  1. Οπτικός εγκλεισμός: είναι η ικανότητα του εντοπισμού μιας μορφής ή ενός αντικειμένου από ελλιπή παρουσίαση και η νοητική ικανότητα συμπλήρωσης της οπτικής πληροφορίας που λείπει, π.χ. Η κατασκευή παζλ.
  2. Οπτική διάκριση εικόνας-φόντου: είναι η ικανότητα εντοπισμού μιας οπτικής μορφής, ενός αντικειμένου, σε ένα πολύπλοκο φόντο, π.χ. να εντοπίσω μια συγκεκριμένη μπάλα ανάμεσα σε πάρα πολλές άλλες
  3. Οπτική σταθερότητα σχήματος: είναι η ικανότητα αναγνώρισης μορφής όταν αυτή έχει αλλαγή στο μέγεθος ή είναι περιστρεφόμενη, αντιστρεφόμενη ή κρυμμένη, π.χ. ένα αντικείμενο που το κοιτάω από μια φωτογραφία, να το αναγκωρίσω όταν το έχω μπροστά μου σε φυσικό μέγεθος.
  4. Οπτική μνήμη: είναι η ικανότητα άμεσης ανάκλησης (περίπου 5 δευτερόλεπτα) όλων των χαρακτηριστικών μιας μορφής. π.χ. βλέπω ένα αντικείμενο, κλείνω τα μάτια και θυμάμαι πως ήταν.
  5. Οπτική διαδοχική μνήμη: η ικανότητα άμεσης ανάκλησης μιας σειράς μορφών μεταξύ ξεχωριστών σειρών. π.χ. περάσει χάντρες με ένα συγκεκριμένο μοτίβο.
  6. Οπτική διάκριση: είναι η ικανότητα να μπορεί κάποιος να ταιριάζει και να προσδιορίζει τα ακριβή χαρακτηριστικά δυο παρόμοιων μορφών. Π.χ. Κατασκευή ενσφηνωμάτων.
  7. Οπτικο-χωρικές σχέσεις: η ικανότητα να μπορεί κάποιος να προσδιορίσει μια ενιαία μορφή από μια επιλογή πολλών μορφών των ίδιων ρυθμίσεων, π.χ. με τουβλάκια, το παιδί να βλέπει το αρχικό σχέδιο στο χαρτί και να κατασκευάσει το ίδιο με τα τουβλάκια.

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για την οπτική διάκριση, παρακολουθήστε το βίντεο

Κατεβάστε τις 6 Χριστουγεννιάτικες Δραστηριότητες Για Ενίσχυση της Οπτικής Αντίληψης

 

Στον παρακάτω σύνδεσμο,

θα βρείτε ακόμη  6 Χριστουγεννιάτικες Ασκήσεις Για Ενίσχυση Της Οπτικής Αντίληψης.