Το να μάθει ένα παιδί να «διαβάζει» την ώρα είναι ένα μεγάλο και σημαντικό βήμα. Εάν έχετε παρατηρήσει ότι τους ενδιαφέρει η ώρα και αναγκάζονται να σας ρωτούν συνέχεια «Τι ώρα είναι;», τότε ήρθε ο καιρός να τους δείξετε πώς να διαβάζουν μόνα τους το ρολόι.

Βεβαιωθείτε ότι ο μαθητής μπορεί να μετρήσει ως το 60. Αν προσπαθήσετε να διδάξετε την ώρα πριν την κατάκτηση του στόχου μέτρησης ως το 60, ο μαθητής θα απογοητευτεί και δε θα επιτευχθεί ο στόχος.

Διδάξτε την προπαίδεια του 5. Κατανοώντας την προπαίδεια του 5, 5…10….15…20…, η εκμάθηση του λεπτοδείκτη στο ρολόι θα είναι ευκολότερη.

 

Προμηθευτείτε ένα μεγάλο ρολόι με μεγάλους δείκτες. Ένα ρολόι χωρίς γυάλινο ή πλαστικό προστατευτικό και ευκίνητους δείκτες θα διευκολύνει τους μαθητές.

 

Εξηγήστε πως ο μικρός δείκτης είναι ο ωροδείκτης. Κρατήστε τον λεπτοδείκτη στο 12 και τοποθετήστε τον ωροδείκτη σε διάφορες θέσεις. Εξηγήστε πως όταν ο λεπτοδείκτης είναι στο 12, η ώρα είναι «ακριβώς». Επιτρέψτε στο παιδί να κινήσει τον ωροδείκτη μέχρι να το κατανοήσει εντελώς.

Εξηγήστε πως ο μακρύς δείκτης είναι ο λεπτοδείκτης. Κρατήστε σταθερό τον ωροδείκτη, μετακινήστε το λεπτοδείκτη και εξηγήστε στο μαθητή τη σημασία που έχει η κάθε θέση του δείκτη. Ξεκινήστε διδάσκοντας τις θέσεις των 5, 10, 15, … λεπτών. Επιτρέψτε στο παιδί να μετακινήσει τους δείκτες μέχρι να μπορεί να το επαναλαμβάνει με άνεση.

 

Επόμενος στόχος: διδάξτε πώς να διαβάζει τον ωροδείκτη και τον λεπτοδείκτη μαζί. Ξεκινήστε με απλά παραδείγματα.

 

Επιτρέψτε στο μαθητή να εξασκηθεί. Η δραστηριότητα αυτή θα δώσει αυτοπεποίθηση στο μαθητή και το αίσθημα της κατανόησης της ώρας προτού συνεχίσει για την επόμενη δραστηριότητα.

Δραστηριότητες εξάσκησης. Σιγουρευτείτε ότι θα δώσετε ασκήσεις κατανόησης της ώρας όταν ο μαθητής έχει κατανοήσει τους προηγούμενους διδακτικούς στόχους.

 

Διδάξτε στο παιδί πώς να σχεδιάζει στο χαρτί ένα ρολόι. Για να είναι περισσότερο διασκεδαστικό, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα χάρτινο πιάτο και να το διπλώσετε σε 4 κομμάτια (δηλαδή, διπλώστε το στη μέση και ξανά στη μέση). Το κέντρο (το σημείο που διασταυρώνονται τα κομμάτια) και τα σημεία 12, 3, 6 και 9 φαίνονται ξεκάθαρα.

 

Φτιάξτε «κομμάτια πίτας» στο ρολόι.  Σχεδιάστε μια γραμμή από το κέντρο προς τα έξω σχηματίζοντας χώρο για το σχηματισμό των ωρών. Επιτρέψτε στο μαθητή να ζωγραφίσει κάθε «κομμάτι πίτας» με διαφορετικό χρώμα. Ξεκινώντας με κόκκινο χρώμα για τις 1 η ώρα και χρησιμοποιώντας τα χρώματα σύμφωνα με το ουράνιο τόξο θα τονίσει την σειρά των αριθμών.

 

Χρησιμοποιείστε την κηρομπογιά για διδάξετε πως λειτουργεί ο ωροδείκτης. Μετακινήστε την κηρομπογιά σε διαφορετικές θέσεις. Χρησιμοποιείστε τα «κομμάτια της πίτας» για να εξηγήστε ότι κάθε «κομμάτι» είναι μια ώρα.

 

Σχεδιάστε ένα δεύτερο ρολόι με αριθμούς από το 1 έως το 12 με σημεία που να δείχνουν τα λεπτά.

 

Χρησιμοποιείστε ένα μολύβι για να διδάξετε πως λειτουργεί ο λεπτοδείκτης. Μετακινείστε το σε διαφορετικές θέσεις και εξηγήστε στο μαθητή τι σημαίνει η κάθε θέση που λαμβάνει ο λεπτοδείκτης.

Παρουσιάστε την ώρα χρησιμοποιώντας το μολύβι και την κηρομπογιά μαζί. Σιγουρευτείτε ότι ο μαθητής κατανοεί ότι ο μικρός δείκτης (κηρομπογιά) δείχνει πάντα την ώρα και ο μεγάλος δείκτης (μολύβι) δείχνει πάντα τα λεπτά.

 

Επιτρέψτε στο παιδί να εξασκηθεί. Μια προτεινόμενη δραστηριότητα είναι να καταγράψει τις σημαντικές ώρες κατά τη διάρκεια της μέρας του.

 

Εξασκηθείτε μαζί με το μαθητή. Μετά την επίτευξη των παραπάνω διδακτικών στόχων, ο μαθητής είναι έτοιμος να εξασκηθεί σε δραστηριότητες.