Πρέπει να λέμε στα παιδιά ότι τους παρακολουθεί ο Άγιος Βασίλης για να συμπεριφέρονται σωστά;
Για τους γονείς που τους αρέσει να λένε «Πρέπει να συμπεριφέρεσαι καλύτερα γιατί ο Άγιος Βασίλης σε παρακολουθεί» στις μέρες των γιορτών η προτροπή τους έχει αποτελέσματα.
Αν και η υπενθύμιση ότι ο Άγιος «ξέρει πότε κοιμάσαι» και «ξέρει πότε είσαι ξύπνιος», σύμφωνα με το γνωστό τραγούδι, έχει χρησιμοποιηθεί για πολλές γενιές, ωστόσο οι τακτικές κατασκοπείας έχουν αλλάξει με την πάροδο των ετών.
Εάν η απειλή των μυστηριωδών ικανοτήτων του Αϊ-Βασίλη να παρακολουθεί κάθε παιδί σε κάθε του κίνηση από μακριά δεν ήταν αρκετά ανατριχιαστικό, τώρα ο Άγιος Βασίλης έχει κατασκόπους (ξωτικά) που τον βοηθούν να παρακολουθεί ποιος ανήκει στην άτακτη λίστα.
Σαφώς, το άγχος των διακοπών σε συνδυασμό με την κακή συμπεριφορά έχει οδηγήσει πολλούς γονείς να υπενθυμίζουν στα παιδιά πως δεν μπορούν να πάρουν κάποια δώρα φέτος. Παρά το γεγονός ότι πολλοί γονείς απειλούν ότι δεν θα υπάρξουν δώρα, αν η συμπεριφορά ενός παιδιού δεν βελτιωθεί, πολύ λίγοι γονείς φαίνεται πραγματικά να κάνουν πράξη την υπόσχεση τους. Η προειδοποίηση μπορεί μόνο να παρακινήσει ορισμένα παιδιά να συμπεριφέρονται σωστά, αλλά σίγουρα δεν λειτουργεί για τη συντριπτική πλειοψηφία.
Τα προβλήματα με τη χρήση των Χριστουγέννων ως κίνητρο
Να κινητοποιηθούν τα παιδιά να συμπεριφέρονται για έναν ξένο – σε σχέση με τους γονείς τους – είναι μια ενδιαφέρουσα ιδέα. Λέγοντας, «Ο Άγιος Βασίλης θέλει να είσαι καλός», αντί του «Θέλω να συμπεριφέρεσαι καλά», φαίνεται σαν το παιδί να ενδιαφέρεται περισσότερο για τη γνώμη του Αϊ-Βασίλη παρά για τις επιθυμίες των γονιών του.
Οι κενές απειλές δεν αποτελούν μια χρήσιμη πρακτική άσκηση του γονικού ρόλου. Γκρινιάζοντας στο παιδί σας για τη συμπεριφορά του και προειδοποιώντας τον ότι δεν θα πάρει δώρα θα το εκπαιδεύσει για να νοιάζεται μόνο για τη γνώμη ενός ξένου προσώπου και αυτό θα μπορούσε να βλάψει την αξιοπιστία σας. Όταν ο Άγιος Βασίλης παραδίδει τα δώρα, ανεξάρτητα από την προηγούμενη κακή συμπεριφορά, το παιδί σας θα υποθέσει ότι δεν έχετε ιδέα για τι μιλάτε.
Σαφώς, πολλά παιδιά δεν είναι σε θέση να ασχολούνται με το τι συμβαίνει αύριο, ωστόσο, σε λίγες μέρες από τώρα θα ασχοληθούν. Έτσι, η απειλή του να μην πάρει δώρα σε μερικές ημέρες ή εβδομάδες μπορεί να μην ανατρέπει τη συμπεριφορά του.
Επιπλέον, η ιδέα ότι θα πρέπει να «είσαι καλός» είναι μια αόριστη έννοια. Αφήνει πολλά παιδιά να αναρωτιούνται, «Πώς μπορώ να γίνω καλός;». Θέτει επίσης το ερώτημα, τι πραγματικά σημαίνει «να είσαι καλός»; Εσείς και το παιδί σας μπορεί να έχετε πολύ διαφορετικές απόψεις για το τι μπορεί να θεωρηθείτε ως «καλό».
Εναλλακτικές λύσεις για τη «Λίστα των Άτακτων»
Η περίοδος των διακοπών είναι συχνά γεμάτη με οικογενειακό χρόνο, ζαχαρωτά και αλλαγές στις συνήθεις ρουτίνες. Ενώ η χαρά των διακοπών μπορεί να είναι διασκεδαστική, μπορεί επίσης να είναι αγχωτική για τα παιδιά και είναι κοινό για τα παιδιά να παρουσιάζουν αυξημένα προβλήματα συμπεριφοράς.
Υπενθυμίζοντας στα παιδιά να συμπεριφέρονται έτσι ώστε τα ονόματά τους να εμφανίζονται στην λίστα των καλών παιδιών μπορεί να είναι διασκεδαστικό. Αλλά δεν είναι πιθανό να είναι μια αποτελεσματική μακροπρόθεσμη λύση για τη διαχείριση της συμπεριφοράς. Αντί να απειλείται το εορταστικό κλίμα των Χριστουγέννων και να κατηγορείται αυτός ο τύπος με το μεγάλο κόκκινο κοστούμι, εξετάστε αυτές τις συμβουλές:
• Τα παιδιά κάνουν ό, τι καλύτερο μπορούν όταν έχουν άμεση συνέπεια για την κακή συμπεριφορά τους. Έτσι, αν το παιδί σας χτυπά τον αδελφό του, μια άμεση αναφορά για τη συμπεριφορά του θα είναι πολύ πιο αποτελεσματική από την απειλή του «Σε βλέπει ο Αϊ-Βασίλης».
• Τα παιδιά χρειάζονται συγκεκριμένους στόχους για να εργαστούν. Αντί να στοχεύουν στο «να είσαι καλό παιδί» είναι πιο πιθανό να ανταποκριθούν όταν ο στόχος τους είναι «χρησιμοποίησε μόνο καλά λόγια».
• Το κέρδος των προνομίων μπορεί να είναι ένα πολύτιμο εργαλείο διδασκαλίας, αλλά η δομή του συστήματος ανταμοιβής είναι απαραίτητη για να γίνει αποτελεσματική. Δημιουργήστε έναν πίνακα με αυτοκόλλητα ή ένα συμβολικό σύστημα ανταπόδοσης που επιτρέπει στο παιδί σας να κερδίζει άμεσα οφέλη για την συγκεκριμένη συμπεριφορά.
• Η θετική ενίσχυση είναι πολύ πιο αποτελεσματική από τις απειλές. Χρησιμοποιήστε τον έπαινο απλόχερα για να επισημάνετε την καλή συμπεριφορά και να παρέχετε άφθονη θετική προσοχή.
• Λέγοντας σε ένα παιδί πως θα μπει στη λίστα των άτακτων δεν είναι πιθανό να βελτιώσει την αυτοεκτίμηση του, μάλλον το αντίθετο. Τα παιδιά συμπεριφέρονται καλύτερα όταν αισθάνονται καλά για τον εαυτό τους. Χρησιμοποιήστε στρατηγικές πειθαρχίας που προωθούν την υγιή αυτοεκτίμηση.
• Εάν ανησυχείτε μήπως το παιδί σας είναι «αχάριστο» ή «χαλάσει», η ακύρωση του εορταστικού κλίματος της γιορτής των Χριστουγέννων δεν είναι πιθανό να αλλάξει τη στάση του παιδιού σας. Αντ’ αυτού, οι εργασίες για την προαγωγή της ευγνωμοσύνης κάθε μέρα του χρόνου, θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Μετά από όλα τα παραπάνω, η περίοδος των διακοπών είναι σύντομη και θα πρέπει να είστε οπλισμένοι με αποτελεσματικές στρατηγικές πειθαρχίας πολύ καιρό μετά το άνοιγμα των δώρων. Δώστε έμφαση στη διδασκαλία συμπεριφοράς του παιδιού γιατί αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα πράγματα που μπορείτε να το μάθετε.