Boy and girl with many numbers

Δεξιότητες Μαθηματικών για τη Σχολική Ετοιμότητα

Η συνειδητοποίηση των μαθηματικών και των αριθμών περιλαμβάνει ποικίλες δεξιότητες, όπως:

1) Ταυτοποίηση αριθμών (αναγνωρίζοντας και τους 10 αριθμούς από το 0 έως το 9 και γνωρίζοντας το όνομα κάθε αριθμού)

2) Μέτρηση

3) Αναγνώριση και δημιουργία μοτίβων και

4) Ταξινόμηση.

Η σημασία των μαθηματικών και αριθμητικών δεξιοτήτων

Οι βασικές μαθηματικές και αριθμητικές έννοιες που χρησιμοποιούνται σε μια τάξη νηπιαγωγείου θέτουν τα θεμέλια για την εκμάθηση πιο προηγμένων μαθηματικών εννοιών. Η έγκαιρη έκθεση σε μαθηματικές και αριθμητικές δραστηριότητες θα προωθήσει την άνεση του παιδιού σας με αυτές τις δεξιότητες. Επίσης, πρόσθετες ευκαιρίες για την άσκηση αυτών των δεξιοτήτων θα αυξήσουν την εμπιστοσύνη του παιδιού σας όταν εργάζεται με μαθηματικές και αριθμητικές έννοιες και θα το οδηγήσει να πιστέψει ότι είναι «καλό στα μαθηματικά». Εάν το παιδί σας δεν αισθάνεται άνετα με τις μαθηματικές και αριθμητικές έννοιες, θα στερείται εμπιστοσύνης στις ικανότητές του και μπορεί να γίνει διστακτικό καθώς εισάγονται πιο προηγμένες μαθηματικές έννοιες. Όταν συμβεί αυτό, μπορεί να μην πιστέψει ότι είναι «κακό στο μάθημα» και κινδυνεύει να ξεκινήσει έναν φαύλο κύκλο αποτυχίας.

 

Αριθμητική ταυτοποίηση

Το πρώτο βήμα στην αναγνώριση αριθμών είναι η εκμάθηση των 10 αριθμών (0 έως 9). Αυτό απαιτεί ισχυρές δεξιότητες οπτικής διακρίσεως, καθώς πολλοί αριθμοί (όπως το 6 και το 9 ή το 1 και το 7) μοιάζουν πολύ μεταξύ τους. Μόλις το παιδί είναι σε θέση να αναγνωρίσει τους 10 αριθμούς και να γνωρίσει το όνομα του κάθε αριθμού, μπορεί να αναπτύξει την κατανόηση της ποσότητας που αντιπροσωπεύει κάθε αριθμός.

 

Τα παιδιά στην τάξη μπορεί να κληθούν να “κόψουν πέντε κύκλους”, “να πάρουν τρεις φίλους” ή “να ρωτήσουν μια ερώτηση”, για παράδειγμα. Η κατανόηση της σημασίας των αριθμών θα συμβάλει άμεσα στην επιτυχία του παιδιού στην τάξη.

 

Μέτρηση

Όταν ένα παιδί μαθαίνει να μετράς, παιδί μετρά με απομνημόνευση. Αυτό σημαίνει ότι είναι πιθανόν να μπορεί να πει τα ονόματα των αριθμών από το 1 έως το 10 απλώς και μόνο επειδή έχει απομνημονεύσει τη σειρά των λέξεων “ένα, δύο τρία … δέκα”. Ωστόσο, δεν είναι σε θέση να καταλάβει ότι τα 2 είναι λιγότερα από τα 3.

 

Αντιστοίχιση

Counting objects such as apples

Κατά την καταμέτρηση, η έννοια της “αντιστοίχισης ένα προς ένα” είναι η κατανόηση ότι κάθε αντικείμενο που μετριέται αντιπροσωπεύει “ένα ακόμα”.

 

Πριν το παιδί καταλάβει την αντιστοίχιση ενός προς ένα, θα μετρήσει με απομνημόνευση. Όταν του ζητηθεί να μετρήσει μια μικρή ομάδα αντικειμένων, πιθανότατα μετράει γρήγορα μέσω των αριθμών που έχει αποθηκεύσει και τυχαία αγγίζει τα αντικείμενα που υπολογίζονται αντί να αγγίζει και να μετράει κάθε αντικείμενο μόλις μία φορά. Για παράδειγμα, ένα παιδί που έχει πέντε χάντρες μπορεί να μετρά αυτόματα από 1 έως 10 όταν ερωτάται να μετρήσει τις χάντρες, δείχνοντας τυχαίες χάντρες, καθώς δείχνει με υπερηφάνεια πόσο καλά μπορεί να “μετρήσει”.

 

Καταμέτρηση

Counting with one-to-one correspondence

Η “καταμέτρηση” επιτρέπει σε ένα παιδί να συνεχίσει να μετράει αντικείμενα που έχουν προστεθεί σε μια ομάδα που είχε μετρηθεί προηγουμένως χωρίς να καταγράφει ολόκληρη την ομάδα. Για παράδειγμα, δώστε στο παιδί σας δύο μήλα και ζητήστε του να τα μετρήσει. Στη συνέχεια, δώστε στο παιδί σας τρία περισσότερα μήλα. Η καταμέτρηση θα συνεπαγόταν το παιδί σας να εφαρμόζει μια συνέχεια στα τρία πρόσθετα μήλα μετρώντας “τρία, τέσσερα, πέντε” αντί να επανεκκινήσει σε ένα και να μετρήσει από την αρχή τα πέντε μήλα.

 

Η συνεχής καταμέτρηση είναι μια σημαντική δεξιότητα, διότι είναι χρονοβόρα και μη πρακτική να αναπαριστάς μια ομάδα αντικειμένων κάθε φορά που προστίθενται επιπλέον κομμάτια.

 

Αναγνώριση και δημιουργία μοτίβων

Η κατανόηση των μοτίβων είναι ένα θέμα στα μαθήματα προσχολικής και νηπιακής τέχνης. Ένα πρότυπο ορίζεται ως οποιαδήποτε ακολουθία που επαναλαμβάνεται τουλάχιστον δύο φορές. Ως πρακτικό παράδειγμα, εξετάστε το ενδεχόμενο να μετρήσετε από ένα έως ένα εκατό από αυτά. Κατά την καταμέτρηση, υπάρχει ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο στο οποίο όλα τα ψηφία περιστρέφονται από το 0 έως το 9 πριν επανεκκινήσετε πίσω στο 0.

Recurring pattern in counting

 

Το πρώτο μοτίβο που εισάγεται στην τάξη προσχολικής ηλικίας ονομάζεται μοτίβο ΑΒ. Αυτό σημαίνει ότι δύο διαφορετικά αντικείμενα ευθυγραμμίζονται με εναλλασσόμενο μοτίβο, όπως: πορτοκάλι (Α), μπανάνα (Β), πορτοκάλι (Α), μπανάνα (Β) κ.ο.κ.

Identifying patterns: orange, banana, orange, banana, orange, banana

 

 

Καθώς αυξάνεται η άνεση με τα μοτίβα, τα μοτίβα θα γίνουν πιο περίπλοκα, μετακινώντας σε ένα μοτίβο ABC ή ένα μοτίβο AAB.

Identifying patterns: orange, banana, apple, orange, banana, apple and orange, orange, apple, orange, orange, apple

Η ικανότητα αναγνώρισης και δημιουργίας μοτίβων όχι μόνο υποστηρίζει τη μάθηση στα μαθηματικά αλλά και συμβάλλει στην ευρύτερη κοινωνική ανάπτυξη. Μέσα από την κατανόηση των προτύπων, τα παιδιά είναι σε θέση να κάνουν προβλέψεις για το τι θα ακολουθήσει. Ακριβώς όπως ένα παιδί μπορεί να προβλέψει ότι μια κόκκινη χάντρα θα έρθει έπειτα αφού δει ένα κορδόνι με κόκκινη χάντρα, μπλε χάντρα, πράσινη χάντρα, κόκκινη χάντρα, μπλε χάντρα, πράσινη χάντρα, ένα παιδί θα μπορεί να κάνει ακριβείς προβλέψεις για άλλα πράγματα ή γεγονότα που συμβαίνουν με κανονικότητα. Για παράδειγμα, η πρόβλεψη του τι έρχεται έπειτα μετά από το μεσημεριανό γεύμα (καθαρισμός) ή μετά από μπάνιο (τοποθέτηση σε καθαρά ρούχα) θα βοηθήσει ένα παιδί με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στο περιβάλλον του.

 

Ταξινόμηση

Τα παιδιά εισάγονται επίσης στην έννοια της ταξινόμησης. Αυτές οι δραστηριότητες παρέχουν στα παιδιά ευκαιρίες να αναπτύξουν δεξιότητες λογικής σκέψης καθώς και να επιδείξουν αποκλίνουσες (ανεξάρτητες) σκέψεις.

 

Για παράδειγμα, τρία διαφορετικά παιδιά πιθανόν θα ταξινομήσουν ένα σωρό κουμπιά διαφορετικών σχημάτων, μεγεθών, χρωμάτων και υλικών με τρεις διαφορετικούς τρόπους. Ένα παιδί μπορεί να βάλει όλα τα στρογγυλά κουμπιά σε μια ομάδα και όλα τα κουμπιά με περίεργο σχήμα σε μια διαφορετική ομάδα. Ένα δεύτερο παιδί μπορεί να βάλει όλα τα μεταλλικά κουμπιά σε μια ομάδα και το πλαστικό κουμπί σε μια διαφορετική ομάδα. Και ένα τρίτο παιδί μπορεί να ταξινομήσει τα κουμπιά ανάλογα με το χρώμα ή το μέγεθος. Το συγκεκριμένο οργανωτικό σύστημα δεν είναι σημαντικό. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι κάθε παιδί ταξινομεί με ακρίβεια σύμφωνα με το σύστημα του οργανισμού του και είναι σε θέση να εξηγήσει τη διαδικασία σκέψης του.

 

Μάθετε περισσότερα για το τι θα αναμένεται από το παιδί σας στο σχολείο

Τα παιδιά αναμένεται να ξεκινήσουν την προσχολική ηλικία ικανά να μετρήσουν από έναν έως δέκα (πιθανώς από την απομνημόνευση) και να αναγνωρίσουν μερικούς τυπωμένους αριθμούς. Μέσα στη μέση του προσχολικού έτους, τα παιδιά θα πρέπει να μπορούν να υπολογίζουν μια ομάδα μέχρι πέντε αντικειμένων και να συνεχίζουν τα βασικά πρότυπα. Με το νηπιαγωγείο, τα παιδιά αναμένεται να ολοκληρώσουν πιο περίπλοκα καθήκοντα, όπως καταμέτρηση ως το 10, μετρώντας μια ομάδα μέχρι 20 αντικειμένων και δημιουργώντας πολύπλοκα σχέδια. Η μεγάλη ποικιλία μαθηματικών και αριθμητικών δραστηριοτήτων των παιδιών που εισάγονται στο νηπιαγωγείο δημιουργεί ένα σημαντικό θεμέλιο για πιο προηγμένες μαθηματικές δραστηριότητες που θα εισαχθούν στο δημοτικό σχολείο.