5-Ways-to-Encourage-Auditory-Processing-and-Listening-Skills-e1420713728182-624x343

Δεξιότητες Ακουστικής Επεξεργασίας για τη Σχολική Ετοιμότητα

Ακουστική επεξεργασία είναι η ικανότητα αναγνώρισης, ερμηνείας και ανάλυσης της προφορικής γλώσσας. Οι δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας είναι κρίσιμες συνιστώσες δύο διαφορετικών δραστηριοτήτων στην τάξη: ακολουθώντας τις οδηγίες ενός εκπαιδευτικού και αλληλεπιδρώντας επιτυχώς με τους συνομηλίκους.

Σημασία των Ακουστικών Δεξιοτήτων Επεξεργασίας για τις οδηγίες

Τα παιδιά με ικανοποιητικές δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας είναι σε θέση να ανταποκριθούν αμέσως και καταλλήλως στο αίτημα του δασκάλου.

Τα παιδιά με χαμηλές δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας συχνά βασίζονται σε οπτικές ενδείξεις από άλλους για να τους βοηθήσουν να μαντέψουν για το τι πρέπει να κάνουν ή πώς να συμπεριφέρονται (για παράδειγμα μπορεί να κοιτάζουν το φύλλο εργασίας ενός φίλου για να δουν πώς ένα άλλο παιδί ολοκληρώνει την εργασία του). Καθώς αναζητούν οπτικές ενδείξεις, μπορεί να φαίνονται συγκεχυμένα ή να αποσπάται η προσοχή τους και συχνά καθυστερούν να απαντήσουν σε λεκτικές οδηγίες.

Μετά από λίγες εβδομάδες στο σχολείο, είναι κοινό για τους συμμαθητές να αναγνωρίζουν το έλλειμμα ενός φίλου και να αρχίζουν να επαναλαμβάνουν την κατεύθυνση του δασκάλου για το αγωνιζόμενο παιδί ή να το καθοδηγήσουν προς τη σωστή κατεύθυνση. Αυτό μπορεί προσωρινά να κρύψει τις αδύναμες ακουστικές δεξιότητες επεξεργασίας του παιδιού, αλλά η εμπιστοσύνη του παιδιού στην τάξη θα μειωθεί όταν αισθάνεται σταθερά χαμένη και συγκεχυμένη.

 

Σημασία των δεξιοτήτων ακουστικής επεξεργασίας για ομαλές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις

Ένα παιδί με ισχυρές δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας μπορεί αμέσως και με ακρίβεια να επεξεργαστεί τα λόγια ενός συμμαθητή του και να ανταποκριθεί κατάλληλα.

Ένα παιδί με αδύναμες ακουστικές δεξιότητες επεξεργασίας συχνά παρερμηνεύει τις λεκτικές παραπομπές ενός συμμαθητή και συχνά απαντά ακατάλληλα. Όταν συμβεί αυτό, αμφότερα τα παιδιά είναι πιθανό να συγχέονται και να μην μπορούν να συμμετάσχουν σε μια ουσιαστική κοινωνική αλληλεπίδραση. Με την πάροδο του χρόνου, ένα παιδί με αδύναμες ακουστικές δεξιότητες επεξεργασίας θα αισθάνεται απομονωμένο από τους συνομηλίκους του, καθώς επανειλημμένα παρερμηνεύει τα ερωτήματα, σχόλια και προσκλήσεις των άλλων παιδιών.

 

Διαφορά μεταξύ ισχυρών ακουστικών δεξιοτήτων επεξεργασίας και εικασίας

Είναι συνηθισμένο για μικρά παιδιά με ελαφρώς ανεπτυγμένες δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας να ακούνε μόνο μία ή δύο λέξεις-κλειδιά σε μια πρόταση και να συνάγουν νόημα από αυτές τις λέξεις. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε την πρόταση: «Ήρθε η ώρα να πάτε για ύπνο, ώστε να πάμε στο δωμάτιό σας και να ετοιμαστείτε». Ένα μικρό παιδί μπορεί να διακρίνει μόνο τη λέξη «κρεβάτι» σε αυτή τη φράση – και μπορεί να περπατήσει στο υπνοδωμάτιό του.

Ενώ το παιδί σε αυτό το παράδειγμα ήταν επιτυχές στην ολοκλήρωση του επιθυμητού έργου να πάει στο δωμάτιό του, δεν θα είναι πάντα τόσο τυχερό με τις εικασίες του. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα καθώς οι οδηγίες σας (και του δασκάλου του) γίνονται πιο περίπλοκες. Για παράδειγμα, τι θα λέγατε αν είχατε πει: «Αφού κάνατε ήδη το κρεβάτι σας, ας ετοιμαστούμε να φύγουμε». Αν το παιδί σας δεν μπορεί να ακούσει και να επεξεργαστεί με ακρίβεια όλες τις ομιλούμενες λέξεις σε μια φράση, η  εικασία σπάνια θα καλύψει πλήρως το ακουστικό έλλειμμα επεξεργασίας.

 

Διαφορά μεταξύ των ασθενών ακουστικών δεξιοτήτων επεξεργασίας και των κακών συνηθειών

Δεν σημαίνει πως όλα τα παιδιά που δεν ακολουθούν τις οδηγίες, δεν έχουν αναπτύξει δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτό που φαίνεται να είναι ασθενείς δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας είναι απλά μια κακή συνήθεια του παιδιού να αγνοεί τις οδηγίες ενός δασκάλου ή γονέα.

 

Όταν εμφανιστεί αυτή η συνήθεια, μπορεί να προκύψει ένας ατυχής κύκλος. Πρώτον, για οποιοδήποτε λόγο, ένα παιδί σταματά να ακούει συστηματικά τους γονείς του. Για να αντισταθμίσουν, οι γονείς αρχίζουν να επαναλαμβάνουν τα αιτήματά τους ξανά και ξανά μέχρι να ακούσει τελικά το παιδί. Τέλος, το παιδί μαθαίνει ότι θα έχει πολλές ευκαιρίες να ακούσει το αίτημα και αρχίζει να αγνοεί σκόπιμα τα σχόλια των γονιών του.

 

Μάθετε περισσότερα για το τι θα αναμένεται από το παιδί σας στο σχολείο

Οι δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας χρησιμοποιούνται καθημερινά στην τάξη, ελέγχονται συνεχώς και τελειοποιούνται. Όταν τα παιδιά αρχίζουν το σχολείο στην προσχολική ηλικία, αναμένεται να ακολουθήσουν εντολές δύο βημάτων (όπως «βάλτε το μπουφάν σας και να σταθείτε στην πόρτα») και κατανοούν τις προφορικές οδηγίες από τους δασκάλους και τους συνομηλίκους τους. Με το νηπιαγωγείο, τα παιδιά αναμένεται να έχουν τελειοποιήσει τις δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας τους στο σημείο όπου μπορούν να ακολουθήσουν οδηγίες σε πολλαπλά στάδια και να επιλύουν τις διαφωνίες με τους συμμαθητές τους χωρίς τη βοήθεια του δασκάλου.