αδρη κινητικότητα

Δεξιότητες Αδρής Κινητικότητας για τη Σχολική Ετοιμότητα

Οι αδρές κινητικές δεξιότητες περιλαμβάνουν  την κίνηση των μεγάλων μυών στα χέρια, τα πόδια και τον κορμό. Οι δραστηριότητες του αδρού συντονισμού περιλαμβάνουν το περπάτημα, το τρέξιμο, το άλμα, το ρίξιμο, την αναρρίχηση και πολλά άλλα. Μπορεί να είναι ευκολότερο να σκεφτούμε τις δεξιότητες  αδρής κινητικότητας  ως δεξιότητες που χρησιμοποιούνται περισσότερο σε μια τάξη γυμναστικής ή σε μια παιδική χαρά.

Οι αδρές κινητικές δεξιότητες περιλαμβάνουν επίσης μικρές κινήσεις των μεγάλων μυϊκών ομάδων. Υπάρχουν πάντα μερικά παιδιά σε κάθε τάξη προνηπίου ή νηπιαγωγείου που ξαφνικά πέφτουν από την καρέκλα τους κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος. Σε κάθε περίπτωση, το παιδί πιθανότατα μετατόπισε το βάρος του, αλλά κατά λάθος μετέφερε πάρα πολύ το βάρος του,  προκαλώντας το να πέσει από την καρέκλα του.

Τα παιδιά ηλικίας νηπιαγωγείου και του παιδικού σταθμού χρειάζονται ισχυρές κινητικές δεξιότητες ώστε να μπορούν να συμμετέχουν σε σωματικές δραστηριότητες κατάλληλες για την ηλικία τους (όπως τρέξιμο, αναρρίχηση και ρίψη) και έτσι μπορούν να συμμετέχουν σε δραστηριότητες στην τάξη που απαιτούν σωματικό έλεγχο (όπως περπάτημα σε ένα γεμάτο δωμάτιο ή να παραμείνει καθιστός ακόμα κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος).

Σε αυτό το αρχείο μπορείτε να διαβάσετε:

Ποια είναι η διμερής ολοκλήρωση και ο τρόπος με τον οποίο σχετίζεται με την ανάπτυξη της αδρής κινητικότητας;

Γιατί η διμερής ολοκλήρωση είναι απαραίτητη για την επιτυχία της ανάγνωσης και της γραφής;

Συμβουλές για την επιτάχυνση της ανάπτυξης των κινητικών δεξιοτήτων του παιδιού σας και

Ποιες είναι οι αδρές κινητικές δεξιότητες που αναμένεται να έχει το παιδί σας στο νηπιαγωγείο.

Τι είναι η Διμερής Ολοκλήρωση;

Η διμερής ολοκλήρωση είναι ένας όρος που αναφέρεται στην ικανότητα ομαλής εκτέλεσης ενεργειών ταυτόχρονα με τις δύο πλευρές του σώματος. Οι επιτυχείς μεγάλες κινήσεις είναι αποτέλεσμα διμερούς ολοκλήρωσης.

Υπάρχουν διάφορα στάδια διμερούς ολοκλήρωσης που αναπτύσσονται διαδοχικά:

Συμμετρική διμερής ολοκλήρωση. Η συμμετρική διμερής ολοκλήρωση περιλαμβάνει και τις δύο πλευρές του σώματος που εργάζονται σε ομόνοια-καθρέφτης, όπου οι ενέργειες σε μια πλευρά του σώματος αντικατοπτρίζουν τις ενέργειες που εκτελούνται στην άλλη πλευρά.

Αμοιβαία διμερής ολοκλήρωση. Η αμοιβαία διμερής ολοκλήρωση περιλαμβάνει την κίνηση και των δύο πλευρών του σώματος ταυτόχρονα σε αντίθετες κινήσεις.

Ασύμμετρη διμερής ολοκλήρωση. Η ασύμμετρη διμερής ολοκλήρωση συνεπάγεται ότι κάθε πλευρά του σώματος ενεργεί με διαφορετικό τρόπο για να ολοκληρώσει ένα συγκεκριμένο έργο. Για παράδειγμα, ένα πόδι μπορεί να κλωτσήσει μια μπάλα ενώ το άλλο πόδι είναι  στο έδαφος και ισορροπεί το σώμα.

Διασχίζοντας τη “μεσαία” γραμμή. Η “μεσαία γραμμή” είναι η φανταστική γραμμή στο κέντρο του σώματός σας από την κορυφή του κεφαλιού σας στα δάχτυλα των ποδιών σας). Η διάσχιση της μέσης γραμμής περιλαμβάνει την ενστικτώδη προσέγγιση του σώματος σας για να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα.

Σημασία της διμερούς ένταξης στην ανάγνωση και τη γραφή

Η επιτυχής ικανότητα της γραφής εξαρτάται από την ανεπτυγμένη ασύμμετρη διμερή ολοκλήρωση και την ικανότητα να διασχίσει τη «μεσαία γραμμή». Πρώτον, ένα παιδί πρέπει να χρησιμοποιήσει το ένα χέρι για να ελέγξει το μολύβι και το άλλο χέρι για να τοποθετήσει και να σταθεροποιήσει το χαρτί (ασύμμετρη διμερής ολοκλήρωση). Στη συνέχεια, ένα παιδί πρέπει να χρησιμοποιήσει το ένα χέρι για να γράψει λέξεις σε ολόκληρο το οριζόντιο μήκος της σελίδας, χωρίς να αλλάξει το μολύβι από το αριστερό χέρι στο δεξί χέρι στο μέσο της σελίδας (που διασχίζει τη «μεσαία» γραμμή).

Χωρίς καλά ανεπτυγμένη ασύμμετρη διμερή ολοκλήρωση η ικανότητα να διασχίσει τη «μεσαία» γραμμή, ένα παιδί θα περιορίσει το σχέδιο του στο τμήμα του χαρτιού που βρίσκεται πλησιέστερα στο χέρι του, αφού δεν μπορεί να φτάσει άνετα το χέρι του σε άλλες περιοχές του χαρτιού και το χέρι του δεν είναι σε θέση να διορθώνει ενστικτωδώς τη θέση του χαρτιού.

Η επιτυχής ανάγνωση εξαρτάται από την ικανότητα να διασχίσει τη «μεσαία» γραμμή. Κατά την ανάγνωση, τα μάτια ενός παιδιού πρέπει να ακολουθούν ολόκληρο το οριζόντιο μήκος της σελίδας, προτού προχωρήσουμε στην επόμενη γραμμή.

Χωρίς καλά αναπτυγμένη διμερή ολοκλήρωση, ένα παιδί πιθανότατα θα διαβάσει τις πρώτες λέξεις σε μια σελίδα και στη συνέχεια θα σταματήσει. Μετά από σκέψη για μια στιγμή, μπορεί να συνεχίσει να διαβάζει το δεύτερο μισό της σελίδας. Αυτή η παύση οφείλεται στο γεγονός ότι το παιδί δεν μπόρεσε να διασχίσει ενστικτωδώς τη «μεσαία» γραμμή, οπότε έπρεπε να σταματήσει και έπρεπε να μετακινήσει σκόπιμα τα μάτια του στην επόμενη λέξη για να συνεχίσει την ανάγνωση.

Συμβουλές για την επιτάχυνση της ανάπτυξης μικρών κινητήρων του παιδιού σας

Οι αδρές κινητικές ικανότητες εξαρτώνται, σε μεγάλο βαθμό, από δυνατούς μυς. Οι μύες αποκτούν δύναμη μέσω επαναλαμβανόμενης δραστηριότητας και πρακτικής. Για να επιταχύνετε την ανάπτυξη του παιδιού σας, σε αυτόν τον τομέα, επικεντρωθείτε στο να παρέχετε στο παιδί σας ευκαιρίες να ασχολείται με αδρές κινητικές δραστηριότητες, όπως η πορεία σε ευθεία γραμμή. Μόλις αναπτύξει ικανοποιητικά αυτή τη βασική δεξιότητα,  κατευθύνεται να πορεύεται προς τα εμπρός, ενώ χτυπά το αριστερό του γόνατο με το δεξί του χέρι και το δεξί του γόνατο με το αριστερό του χέρι. Αυτός ο τύπος δραστηριότητας προάγει άμεσα τη διμερή ασύμμετρη ολοκλήρωση και τη διέλευση της ανάπτυξης των δεξιοτήτων στο μεσαίο επίπεδο.

Την επόμενη φορά που βρίσκεστε σε εξωτερικούς χώρους με το παιδί σας, ρίξτε μια μεγάλη μπάλα προς το παιδί σας ενώ βρίσκεται στη θέση του. Καλέστε το να κλωτσήσει την μπάλα χωρίς να σταματήσει πρώτα. Καθώς κερδίζει την άνεση με αυτή τη δραστηριότητα, πετάξτε (και στη συνέχεια τρέξτε) προς την μπάλα καθώς κυλά προς το μέρος του. Αυτός ο τύπος δραστηριότητας περιλαμβάνει προηγμένη ασύμμετρη διμερή ολοκλήρωση καθώς και συντονισμό.

Μάθετε περισσότερα για το τι θα αναμένεται από το παιδί σας στο σχολείο

Τα παιδιά αναμένεται να ξεκινήσουν στην προσχολική ηλικία τον βασικό έλεγχο των μεγάλων μυών στο σώμα τους (τους βραχίονες, τα πόδια και τον κορμό) αλλά χωρίς άριστα συντονισμένο έλεγχο αυτών των μυών. Για παράδειγμα, ένα παιδί στο νηπιαγωγείο ίσως να μπορεί να περπατήσει πάνω και κάτω από τις σκάλες, αλλά μπορεί να τοποθετήσει δύο πόδια σε κάθε βήμα πριν μετακινηθεί στο επόμενο βήμα, αντί να τοποθετήσει μόνο ένα πόδι σε κάθε βήμα. Επίσης, μπορεί να είναι σε θέση να κρατήσει ένα μεγάλο δοχείο με υγρό, αλλά μπορεί τυχαία να το χύσει όταν προσπαθεί να περπατήσει κρατώντας το.

Καθώς τα παιδιά αναπτύσσονται, οι δάσκαλοι αναμένουν ότι θα αποκτήσουν αυξημένο έλεγχο πάνω σε όλους τους μεγάλους μυς στο σώμα τους και θα είναι σε θέση να εκτελέσουν ακριβείς κινήσεις όπως άλματα, αναρρίχηση, μεταφορά μεγάλων αντικείμενων ενώ περπατούν, μόνο ένα πόδι σε κάθε βήμα και να κάθεται σταυροπόδι για έως και τριάντα λεπτά.